Terapia Ręki
Co to jest terapia ręki?
Terapia ręki ma na celu zaangażowanie całej kończyny górnej w wykonywanie różnorodnych zadań, które poprawiają jej funkcjonowanie i doskonalą ruchy precyzyjne, w tym także przygotowanie ręki do jednej z najważniejszych funkcji jaką jest pisanie. Terapia ręki to ćwiczenia gimnastyczne całego ciała prowadzące do stabilizacji centralnej i swobodnej, prawidłowej pracy kończyn.
Ręce uważa się za najcenniejsze narzędzie poznania, dzięki nim początkowo poznajemy świat i nabywamy nowych umiejętności. Rola ręki, jest również wyraźnie widoczna w obszarze samoobsługi, komunikacji, w nauce i oczywiście w zabawie.
Mechanizm działania ręki jest bardzo skomplikowany, a jego działanie jest uzależnione od sprawnego funkcjonowania poszczególnych jej elementów będących w ścisłym związku z układem nerwowym.
Ręce pracują w połączeniu z tułowiem, wzrokiem, słuchem, dotykiem, bez wpływu nie pozostaje również funkcjonowanie emocjonalne. Dlatego też, terapia ręki czerpie z wielu dziedzin, m.in. z integracji sensorycznej, pedagogiki, psychologii, fizjoterapii, neurologii, terapii pedagogicznej, arteterapii itp..
Terapię zawsze poprzedza diagnoza, skoncentrowana na rozpoznaniu stopnia trudności u dziecka. Ćwiczenia zawsze dobierane są przez terapeutę indywidualnie do potrzeb i możliwości dziecka.
Terapię ręki można prowadzić indywidualnie lub połączyć z terapią integracji sensorycznej.
Dla kogo terapia?
Terapia skierowana jest przede wszystkim do dzieci wykazujących:
- zaburzenia napięcia obrębie kończyny górnej (wzmożone lub obniżone),
- nieprawidłową postawę ciała,
- problemy z czynnościami samoobsługi (picie z kubka, zapinanie guzików),
- problemy w zabawach manualnych (układanie małych przedmiotów, lepienie plasteliny),
- problemy grafomotoryczne (pisanie, malowanie),
- zaburzenia kontroli wzrokowo-ruchowej,
- problem z koordynacją ruchową.
- trudności w planowaniu ruchowym,
- problemy z koordynacją pracy obu rąk,
Cele terapii?
- poprawa sprawności ruchowej całej kończyny górnej,
- udoskonalenie sprawności manipulacyjnej ręki,
- wykonywanie kontrolowanych i precyzyjnych ruchów palców,
- doskonalenie umiejętności chwytu pisarskiego,
- praca nad koordynacją pomiędzy dłońmi,
- wspomaganie utrzymywania prawidłowej postawy,
- poprawa koncentracji podczas zajęć stolikowych